Список предметов
Індекс концентрації
4 / 10

Індекс концентрації CR (Concentration ratio)

ПриміткаДив. також Індекс Херфіндаля-Хіршмана.

Індекс концентрації CR - це показник, що характеризує, яка частка ринку посідає задану кількість найбільших гравців.

Оскільки поняття "задана кількість" виглядає досить невизначено, то після букв CR додають цифру, яка і показує,
про яку кількість найбільших гравців ринку йдеться.
Таким чином, використовуються (в основному) такі індекси концентрації CR: CR2, CR3, CR4, CR5, CR8, CR10.

У принципі, кількість "найбільших гравців" може бути будь-якою. У повсякденному житті Ви часто стикалися,
наприклад, зі "списком 100 найбагатших людей", "500 найбільших компаній" тощо. Все залежить від цілей, які ставить
перед собою дослідник.

Формула індексу концентрації CR

Формула розрахунку індексу CR - Concentration Ratio, що відображає частку монополізації ринку

Індекс концентрації ринку CR (concentration ratio) визначається як сума часток ринку n найбільших компаній.
Чим вище набуте значення, чим ближче воно до 100, тим більше монополізований ринок.
Формула расчета индекса CR - Concentration Ratio, отражающего долю монополизации рынка

Особливості використання індексу концентрації (CR) для практичних цілей

Оскільки індекс концентрації є арифметичну суму, він фактично ігнорує структуру розподілу ринкових часток між
компаніями, які увійшли до розрахунку індексу.

Уявімо, що ми визначили, що на даному ринку CR5 = 80, тобто п'ять найбільших компаній займають 80% ринку.
Начебто все зрозуміло, але...
Це може бути ситуація "16+16+16+16+16", а може бути і "60+15+3+1+1". Погодьтеся, у цій ситуації йдеться про
принципово різний розподіл "сили впливу" на ринкові процеси! Непоганим прикладом для ілюстрації недоліків
індексу концентрації є приклад приклад розрахунку індексу концентрації CR.

Таким чином, індекс концентрації необхідно використовувати як доповнення до інших економічних показників або
кількість (n) компаній підбирати таким чином, щоб об'єктивно відповідати структурі розподілу сил на ринку.

Через недоліки, перераховані вище, індекс концентрації не застосовується як основний показник. У замість нього
використовується індекс Херфіндаля-Хіршмана, а Європейському Союзі - індекс (коефіцієнт) Лінда.

Для цілей загальної оцінки ситуації, індекс концентрації (CR) дуже прийнятний. Будь-який бізнес-план містить опис
/"основних конкурентів" та ринкової частки, яка на них припадає. У періодичному друку фраза "на Х% жителів країни
припадає на Y% доходів" також дає можливість цілком ясно уявити ситуацію.


 Ринки. Конкуренція. Маркетінг. | Описание курса | Індекс Херфіндаля – Хіршмана