|
Попит та пропозиція
Попит, закон попиту, чинники, які впливають на попит
Попит - це кількість продукту, яке споживачі бажають і можуть купити за певною ціною протягом певного часу за
інших рівних умов.
Закон попиту - за інших рівних умов, чим нижча ціна товару, тим більший попит, і навпаки. Між ціною та величиною
попиту існує зворотна залежність.
Чинники, що впливають на попит:
- Уподобання та смаки споживачів: Залежить від таких факторів, як реклама, мода, якість товарів, звичаї.
- Рівень доходів у населення: Підвищення прибутковості населення призводить до підвищення попиту
на товари.
- Зміна цін на взаємозамінні товари: У разі підвищення ціни на один товар, споживач може вибрати
альтернативу.
- Споживчі очікування: Якщо споживачі очікують зміни цін, це може вплинути на бажання купити товар
зараз, що впливає на попит.
- Ефект відкладеного попиту: Сезонність попиту. Залежно від пори року попит може змінюватись.
Пропозиція, закон пропозиції, чинники, що впливають на пропозицію
Пропозиція - це здатність виробників надати товар споживачеві за певною ціною. Обсяг пропозиції залежить від
обсягу виробництва.
Закон пропозиції - між ціною і рівнем пропозиції існує позитивна (пряма) залежність: з підвищенням ціни зростає
пропозиція, і навпаки.
Чинники пропозиції:
- Ціна на ресурси: Чим більша ціна на ресурси, тим менше виробник отримує прибуток, що знижує бажання
виробляти товар.
- Рівень технологій: Технологічне вдосконалення призводить до раціоналізації використання ресурсів,
знижуючи витрати і збільшуючи пропозицію.
- Цілі фірми: Виробник може прагнути максимізації прибутку або інших цілей, таких як екологічна відповідальність,
що впливає на обсяг виробництва.
- Податки та субсидії: Податки збільшують витрати і зменшують пропозицію, субсидії зменшують витрати і
збільшують пропозицію.
- Ціни на інші товари: Зростання цін на нафту може збільшити пропозицію вугілля.
- Очікування виробників: Очікування інфляції або можливих інвестицій.
- Кількість виробників на ринку: Чим більше виробників, тим більша пропозиція.
Ринкова рівновага
Ринкова рівновага - це ситуація, коли попит дорівнює пропозиції. Це ідеальна ситуація на ринку, до якої прагнуть
всі виробники.
Типи ринкової рівноваги:
- Миттєва рівновага: Зростає попит, але виробники не можуть збільшити пропозицію. Рівновага встановлюється
шляхом підвищення ціни.
- Короткострокова рівновага: У разі підвищення попиту пропозиція підвищується шляхом додаткового
завантаження виробничих потужностей.
- Довгострокова рівновага: Досягається шляхом розширення виробничих потужностей або організації нових
підприємств.
Еластичність попиту
Еластичність попиту - це реакція споживача на зміну ціни товару.
Види попиту:
- Еластичний попит: Попит сильно змінюється при зміні ціни.
- Нееластичний попит: Попит істотно не змінюється при зміні ціни.
- Абсолютно еластичний попит: Існує лише одна ціна, за якої споживачі купуватимуть товар. Зміна ціни може
призвести до нульового або необмеженого попиту.
- Абсолютно нееластичний попит: Незалежно від зміни ціни, попит буде однаковим.
Еластичність пропозиції
Еластичність пропозиції - це ступінь чутливості пропозиції до зміни ціни запропонованого товару.
Види еластичності пропозиції:
- Нееластична пропозиція: Пропозиція суттєво не змінюється при зміні ціни. Наприклад, ринок риби, де товар
потрібно продати до кінця терміну придатності.
- Еластична пропозиція: Пропозиція суттєво змінюється при зміні ціни. Властиво товарам тривалого зберігання.
- Абсолютно нееластична пропозиція: Незалежно від зміни ціни, пропозиція залишається на одному рівні.
- Абсолютно еластична пропозиція: Існує лише одна ціна, за якою товар пропонуватиметься на ринку. Будь-яка
зміна ціни призводить до повної відмови від виробництва або до необмеженого збільшення пропозиції.
Ринки. Конкуренція. Маркетінг. |
Описание курса
| Індекс концентрації
|