Список предметов
Попит та пропозиція
4 / 27

Попит та пропозиція

Попит, закон попиту, чинники, які впливають на попит

Попит - це кількість продукту, яке споживачі бажають і можуть купити за певною ціною протягом певного часу за
інших рівних умов.

Закон попиту - за інших рівних умов, чим нижча ціна товару, тим більший попит, і навпаки. Між ціною та величиною
попиту існує зворотна залежність.

Чинники, що впливають на попит:

  • Уподобання та смаки споживачів: Залежить від таких факторів, як реклама, мода, якість товарів, звичаї.
  • Рівень доходів у населення: Підвищення прибутковості населення призводить до підвищення попиту
    на товари.
  • Зміна цін на взаємозамінні товари: У разі підвищення ціни на один товар, споживач може вибрати
    альтернативу.
  • Споживчі очікування: Якщо споживачі очікують зміни цін, це може вплинути на бажання купити товар
    зараз, що впливає на попит.
  • Ефект відкладеного попиту: Сезонність попиту. Залежно від пори року попит може змінюватись.

Пропозиція, закон пропозиції, чинники, що впливають на пропозицію

Пропозиція - це здатність виробників надати товар споживачеві за певною ціною. Обсяг пропозиції залежить від
обсягу виробництва.

Закон пропозиції - між ціною і рівнем пропозиції існує позитивна (пряма) залежність: з підвищенням ціни зростає
пропозиція, і навпаки.

Чинники пропозиції:

  • Ціна на ресурси: Чим більша ціна на ресурси, тим менше виробник отримує прибуток, що знижує бажання
    виробляти товар.
  • Рівень технологій: Технологічне вдосконалення призводить до раціоналізації використання ресурсів,
    знижуючи витрати і збільшуючи пропозицію.
  • Цілі фірми: Виробник може прагнути максимізації прибутку або інших цілей, таких як екологічна відповідальність,
    що впливає на обсяг виробництва.
  • Податки та субсидії: Податки збільшують витрати і зменшують пропозицію, субсидії зменшують витрати і
    збільшують пропозицію.
  • Ціни на інші товари: Зростання цін на нафту може збільшити пропозицію вугілля.
  • Очікування виробників: Очікування інфляції або можливих інвестицій.
  • Кількість виробників на ринку: Чим більше виробників, тим більша пропозиція.

Ринкова рівновага

Ринкова рівновага - це ситуація, коли попит дорівнює пропозиції. Це ідеальна ситуація на ринку, до якої прагнуть
всі виробники.

Типи ринкової рівноваги:

  • Миттєва рівновага: Зростає попит, але виробники не можуть збільшити пропозицію. Рівновага встановлюється
    шляхом підвищення ціни.
  • Короткострокова рівновага: У разі підвищення попиту пропозиція підвищується шляхом додаткового
    завантаження виробничих потужностей.
  • Довгострокова рівновага: Досягається шляхом розширення виробничих потужностей або організації нових
    підприємств.

Еластичність попиту

Еластичність попиту - це реакція споживача на зміну ціни товару.

Види попиту:

  • Еластичний попит: Попит сильно змінюється при зміні ціни.
  • Нееластичний попит: Попит істотно не змінюється при зміні ціни.
  • Абсолютно еластичний попит: Існує лише одна ціна, за якої споживачі купуватимуть товар. Зміна ціни може
    призвести до нульового або необмеженого попиту.
  • Абсолютно нееластичний попит: Незалежно від зміни ціни, попит буде однаковим.

Еластичність пропозиції

Еластичність пропозиції - це ступінь чутливості пропозиції до зміни ціни запропонованого товару.

Види еластичності пропозиції:

  • Нееластична пропозиція: Пропозиція суттєво не змінюється при зміні ціни. Наприклад, ринок риби, де товар
    потрібно продати до кінця терміну придатності.
  • Еластична пропозиція: Пропозиція суттєво змінюється при зміні ціни. Властиво товарам тривалого зберігання.
  • Абсолютно нееластична пропозиція: Незалежно від зміни ціни, пропозиція залишається на одному рівні.
  • Абсолютно еластична пропозиція: Існує лише одна ціна, за якою товар пропонуватиметься на ринку. Будь-яка
    зміна ціни призводить до повної відмови від виробництва або до необмеженого збільшення пропозиції.

0  


 Ринки. Конкуренція. Маркетінг. | Описание курса | Індекс концентрації